FANDOM


Radio Philippines Network
[[RPN-TV|250px]]

Network type

Broadcast radio and television network

Radio Philippines Network (RPN) is a broadcast television network in the Philippines owned by Goverment Communication Group, Solar Entertainment Corporation, Fae East Managers and Investors Inc, its studio at Solar Media Center, Upper Ground Floor of the Worldwide Corporate Center, Shaw Boulevard corner Epifanio de los Santos Avenue in Mandaluyong City with transmitter its located at No. 97 Panay Avenue, South Triangle, Quezon City

HistoryEdit

As the Kanlaon Broadcasting SystemEdit

KBS9

KBS-9: Accucolor 9 logo from 1969 to 1971

KBS91971

KBS-9: The Color Network logo from 1971 to 1975

RPN was a launched and grain the first broadcasting franchise on June 29, 1960 as the Kanlaon Broadcasting System (KBS) Kanlaon is a volcano on the Philippine island of Negros, the home of Benedicto. Once granted, KBS first became a radio network with its radio station in Manila, DZBI In 1967, KBS had grown into a full network with seven radio station all over the country, In 1969, KBS turned to television as KBS Television was launched with KBS-9 Manila and KB-12 Baguio as its first stations. Help and funding for the new TV network partly came from ABS-CBN in the form of its old headquarters along Roxas Boulevard and equipment enabling them to broadcast in color. As a resuit, on its launch it was named Accucolor 9 ("Accucolor" is the name of the color technology used) as the first Philippine Television

As the Radio Philippines NetworkEdit

RPN1stEye

RPN-9 Top Rater RPN from 1975 to 1976

in 1975 KBS re-launched as RPN The Radio Philippines Network It aired lifestyle show Us Girls (Premiered in 1975) and special coverages of the Olympics Thrilla in Manila (in 1975) and the Miss Universe; and Programs Pangarap Kong Jackpot, John En Marsha, Flordeluna, Superstar The network broadcasted a daytime variety show entitled Eat Bulaga! (premiering in 1979) and nightly newscast titled NewsWatch

Government partnership with New Vision 9Edit

RPNTHELEADER

RPN: The Leader logo from 1981 to 1989

Partnership with SolarEdit

On March 11, 2007, RPN began a partnership with the Solar Entertainment Corporation, an operator of a number of cable channels in the country. The company began co-producing new programming for the network, such as a local version of the Next Top Model franchise. The network underwent management changes on December 24, 2007, as Tonypet Albano (undersecretary and executive director of Malacañang's Office of Political Coalition Affairs and Deputy Spokesperson of TEAM Unity) was appointed chairman of the network (replacing Education Undersecretary Mona Valisno, incumbent Presidential Assistant for Education). Undersecretary Robert Rivera was appointed director of the board, while the president and chief executive officer became former senator Orlando Mercado. Mercado's first major move was to expand their partnerships with Solar Entertainment. Programming from Solar's cable network C/S was added to RPN's lineup at the beginning of the new year, and PBA basketball would also return to the network beginning in the 2008-09 season, as part of Solar Sports' new three-year deal with the league after an intense bidding war with ABS-CBN.

In October 2008, RPN's stations ultimately took on the C/S name as part of their permanent branding, and rebranded itself as C/S 9. The C/S 9 name would not last, on November 29, 2009, the network re-branded again under the new name Solar TV. In late 2010, it was revealed that RPN would no longer carry PBA games, due to planned re-launch to occur in 2011, with more "feminine" programming.

PrivatizationEdit

In 2010, the Philippine government began to actively consider privatizing RPN and IBC. Ricardo Abcede, member of the Presidential Commission on Good Government, supported the plans, noting that the government should not need to subsidize three state broadcasters when most countries only have one, and could gain a significant profit if they were sold to a major company willing to invest in the stations. In January 2011, reports confirmed that Solar Entertainment and Roberto Benedicto's daughter Kitchie Benedicto now owned a 34% minority share in RPN. Communications and Operation Office secretary Herminio Coloma, Jr. also began to hold meetings with the network's employees union to discuss the financial state of RPN as part of the planned privatization. On February 22, 2011, RPN's employees filed a strike notice, protesting a rumored shutdown of RPN on February 25, and accusing the government of attempting to privatize RPN without actively consulting its employees. On February 25, 2011, RPN signed off. However, the sign-off was only in preparation for a relaunch as ETC on March 2, 2011. Additional shares in RPN were sold to Far East Managers and Investors Inc. (FEMI), an organization company affiliated with Ambassador Roberto Benedicto (founder of RPN), and the San Miguel Corporation. The government would retain the People's Television Network to serve as the sole state broadcaster of the country On November 30, 2013, ETC will return to SBN while Solar News Channel moves to this network starting the following day to widen its telecast. On January 3, 2014, RPN and Aliw Broadcasting Corporation (operators of DWIZ and Home Radio) recently signed a memorandum of agreement for the expanded coverage of the both TV and radio networks nationwide. Selected DWIZ programs will be simulcast on the Radyo Ronda Network.

RPN-9 LogosEdit

Branding Logo Slogan Years
KBS KBS9 Accucolor 9 1969-1971
KBS KBS91971 The Color Network 1971-1975
RPN RPN1stEye Top Rate RPN 1975-1976
RPN RPN2ndEye Let Be there One 1976-1977
RPN RPNSOLIDONE The Solid One 1977-1978
RPN RPNSTILLTHEONE79 Still The One 1978-1979
RPN RPNSTILLTHEONE79 Still The One 79 1979-1980
RPN RPNANTENNA The Leader Network 1980-1981
RPN RPNTHELEADER The Leader 1981-1989
New Vision 9 Newvision9 The Future 1989-1994
RPN RPNTheNetwork The Network 1994-1996

See alsoEdit

Ad blocker interference detected!


Wikia is a free-to-use site that makes money from advertising. We have a modified experience for viewers using ad blockers

Wikia is not accessible if you’ve made further modifications. Remove the custom ad blocker rule(s) and the page will load as expected.