FANDOM


VHF Timeline Edit

1953Edit

James Lindenberg, owner of Bolinao Electronics Corporation, was first to apply for a license to establish a television station in 1949. His request was granted on June 14, 1950. Because of the strict import controls and the lack of raw materials needed to open a TV station during those days, DZAQ-TV did not start broadcasting until October 23, 1953.

Judge Antonio Quirino, brother of then President Elpidio Quirino, also tried to apply for a license but was denied. He bought controlling stocks from BEC and renamed the company from Bolinao Electronics Corporation to Alto Broadcasting System (ABS).

Callsign Ch. # Ch. name Owner
DZAQ-TV 3 ABS  Alto Broadcasting System

1956Edit

In 1955, Manila Chronicle owner Eugenio Lopez, Sr. and Fernando Lopez acquired a radio-TV franchise and immediately established Chronicle Broadcasting Network (CBN) in 1956.

Callsign Ch. # Ch. name Owner
DZAQ-TV 3 ABS  Alto Broadcasting System
DZXL-TV 9 CBN  Chronicle Broadcasting Network


1957Edit

On February 24, the Lopez brothers bought ABS from Judge Quirino. The corporate name was reverted to Bolinao Electronics Corporation.

Callsign Ch. # Ch. name Owner
DZAQ-TV 3 ABS  Bolinao Electronics Corporation
DZXL-TV 9 CBN  Bolinao Electronics Corporation


1960Edit

With the establishment of DZXL-TV 9 of CBN in 1956, the Lopez brothers controlled both television channels in the archipelago. The monopoly in television was broken in 1961 when DZBB-TV 7 was established by the Republic Broadcasting System.

On June 19, Joaquin "Chino" Roces, owner of the Manila Times was granted of a radio-TV franchise. He founded the Associated Broadcasting Corporation becoming the fourth television network established in the country.

MBC 11 (Manila Broadcasting Company) also launches.

Callsign Ch. # Ch. name Owner
DZAQ-TV 3 ABS  Bolinao Electronics Corporation
DWET-TV 5 ABC  Associated Broadcasting Corporation
DZXL-TV 9 CBN  Bolinao Electronics Corporation
DZRH-TV 11 MBC  Manila Broadcasting Company


1961Edit

In 1961, Channel 13 started broadcasts under Inter-Island Broadcasting Corporation. It was a tri-media conglomerate of RMN (Radio Mindanao Network), IBC and Philippine Herald.

Callsign Ch. # Ch. name Owner
DZAQ-TV 3 ABS  Bolinao Electronics Corporation
DWET-TV 5 ABC  Associated Broadcasting Corporation
DZBB-TV 7 RBS  Republic Broadcasting System
DZXL-TV 9 CBN  Bolinao Electronics Corporation
DZRH-TV 11 MBC  Manila Broadcasting Company
DZTV-TV 13 IBC  Inter-Island Broadcasting Corporation


1967Edit

In 1967, Bolinao Electronics Corporation was renamed ABS–CBN Broadcasting Corporation. This company became the formal merger of the two stations DZAQ-TV 3 (ABS) and DZXL-TV 9 (CBN).

Callsign Ch. # Ch. name Owner
DZAQ-TV 3 ABS–CBN  ABS–CBN Broadcasting Corporation
DWET-TV 5 ABC  Associated Broadcasting Corporation
DZBB-TV 7 RBS  Republic Broadcasting System
DZXL-TV 9 ABS–CBN  ABS–CBN Broadcasting Corporation
DZRH-TV 11 MBC  Manila Broadcasting Company
DZTV-TV 13 IBC  Inter-Island Broadcasting Corporation


1969Edit

In 1969, DZAQ-TV transferred to channel 2, while its sister station DZXL-TV transferred to channel 4. This was in response to frequency adjustments, so that the television station of the Kanlaon Broadcasting System could occupy the Channel 9 frequency.

Callsign Ch. # Ch. name Owner
DZAQ-TV 2 ABS–CBN  ABS–CBN Broadcasting Corporation
DZXL-TV 4 ABS–CBN  ABS–CBN Broadcasting Corporation
DWET-TV 5 ABC  Associated Broadcasting Corporation
DZBB-TV 7 RBS  Republic Broadcasting System
DZKB-TV 9 KBS  Kanlaon Broadcasting System
DZRH-TV 11 MBC  Manila Broadcasting Company
DZTV-TV 13 IBC  Inter-Island Broadcasting Corporation


1972Edit

When President Ferdinand Marcos declared martial law on September 21, the ABS-CBN stations were seized from the Lopezes and became state-run TV stations Banahaw Broadcasting Corporation (BBC Channel 2, with call sign changed to DWWX-TV) and Government Television (GTV Channel 4, with call sign changed to DWGT-TV). ABC 5 also were forced to shut down.

Callsign Ch. # Ch. name Owner
DWWX-TV 2 BBC 2  Banahaw Broadcasting Corporation
DWGT-TV 4 GTV-4  Goverment Television
DZBB-TV 7 RBS  Republic Broadcasting System
DZKB-TV 9 KBS  Kanlaon Broadcasting System
DZTV-TV 13 IBC  Intercontinental Broadcasting Corporation

1975Edit

In 1975, RBS changed its name to GMA Radio-Television Arts (GMA stood for Greater Manila Area). KBS re-launched as RPN, the Radio Philippines Network. Inter-Island 13 split off from the owners of Radio Mindanao Network and was renamed Intercontinental Broadcasting Corporation.

Callsign Ch. # Ch. name Owner
DWWX-TV 2 BBC 2  Banahaw Broadcasting Corporation
DWGT-TV 4 GTV-4  Goverment Television
DZBB-TV 7 GMA  Republic Broadcasting System
DZKB-TV 9 RPN  Radio Philippines Network
DZTV-TV 13 IBC  Intercontinental Broadcasting Corporation


1980Edit

In 1980, Government Television (GTV-4) was renamed Maharlika Broadcasting System.

Callsign Ch. # Ch. name Owner
DWWX-TV 2 BBC 2  Banahaw Broadcasting Corporation
DWGT-TV 4 MBS-4  Mahardika Broadcasting System
DZBB-TV 7 GMA  Republic Broadcasting System
DZKB-TV 9 RPN  Radio Philippines Network
DZTV-TV 13 IBC  Intercontinental Broadcasting Corporation


1986Edit

After the 1986 EDSA People Power Revolution, the stock and assets of Banahaw Broadcasting Corporation, RPN and IBC were sequestered by the Presidential Commission on Good Government (PCGG). President Corazon Aquino awarded BBC's Channel 2 frequency to ABS-CBN. RPN's and IBC's assets were turned over to the Government Communications Group. Whilst MBS-4 was rebranded as People's Television (PTV).

Callsign Ch. # Ch. name Owner
DWWX-TV 2 ABS-CBN  ABS-CBN Broadcasting Corporation
DWGT-TV 4 PTV  People's Television Network, Inc.
DZBB-TV 7 GMA  Republic Broadcasting System
DZKB-TV 9 New Vision  Radio Philippines Network
DZTV-TV 13 IBC (E13 in 1987)  Intercontinental Broadcasting Corporation

1990Edit

Islands Broadcast Corporation under Mr. Alfonso Denoga and Mr. Gil Balaguer took over the management and the marketing of IBC (which came to be known as Islands TV-13) in October 1990, when the time IBC 13 was dead last in the ratings.

Callsign Ch. # Ch. name Owner
DWWX-TV 2 ABS-CBN  ABS-CBN Broadcasting Corporation
DWGT-TV 4 PTV  People's Television Network, Inc.
DZBB-TV 7 GMA  Republic Broadcasting System
DZKB-TV 9 New Vision  Radio Philippines Network
DZTV-TV 13 Islands TV  Islands Broadcasting Corporation

1992Edit

On February 21, Associated Broadcasting Company returned ABC back on air. On March 26, President Cory Aquino turned PTV Network into a government corporation known formally as People's Television Network, Inc.

Callsign Ch. # Ch. name Owner
DWWX-TV 2 ABS-CBN  ABS–CBN Broadcasting Corporation
DWGT-TV 4 PTV-4  People's Television Network, Inc.
DWET-TV 5 ABC  Associated Broadcasting Company
DZBB-TV 7 GMA  Republic Broadcasting System
DZKB-TV 9 RPN  Radio Philippines Network/Government Communications Group
DZTV-TV 13 Islands TV  Intercontinental Broadcasting Corporation/Government Communications Group


1996Edit

In 1996, GMA formally changed its corporate name to GMA Network Inc., with GMA now standing for Global Media Arts.

Callsign Ch. # Ch. name Owner
DWWX-TV 2 ABS-CBN  ABS–CBN Broadcasting Corporation
DWGT-TV 4 PTV-4  People's Television Network, Inc.
DWET-TV 5 ABC  Associated Broadcasting Company
DZBB-TV 7 GMA  GMA Network Inc.
DZKB-TV 9 RPN  Radio Philippines Network/Government Communications Group
DZTV-TV 13 IBC  Intercontinental Broadcasting Corporation/Government Communications Group


1998Edit

On April 13, 1998, DZOE-TV launched.

Callsign Ch. # Ch. name Owner
DWWX-TV 2 ABS-CBN  ABS–CBN Broadcasting Corporation
DWGT-TV 4 PTV-4  People's Television Network, Inc.
DWET-TV 5 ABC  Associated Broadcasting Company
DZBB-TV 7 GMA  GMA Network Inc.
DZKB-TV 9 RPN  Radio Philippines Network/Government Communications Group
DZOE-TV 11 ZOE  Zoe Broadcasting System
DZTV-TV 13 IBC  Intercontinental Broadcasting Corporation/Government Communications Group


2005Edit

In November 2005, GMA Network Inc. took over the operation and programming of DZOE-TV and began airing GMA's new network QTV.

Callsign Ch. # Ch. name Owner
DWWX-TV 2 ABS-CBN  ABS–CBN Broadcasting Corporation
DWGT-TV 4 PTV-4  People's Television Network, Inc.
DWET-TV 5 ABC  Associated Broadcasting Company
DZBB-TV 7 GMA  GMA Network Inc.
DZKB-TV 9 RPN  Radio Philippines Network/Government Communications Group
DZOE-TV 11 QTV  GMA Network Inc./Zoe Broadcasting Network
DZTV-TV 13 IBC  Intercontinental Broadcasting Corporation/Government Communications Group

2007Edit

Callsign Ch. # Ch. name Owner
DWWX-TV 2 ABS-CBN  ABS–CBN Broadcasting Corporation
DWGT-TV 4 PTV-4  People's Television Network, Inc.
DWET-TV 5 ABC  Associated Broadcasting Company
DZBB-TV 7 GMA  GMA Network Inc.
DZKB-TV 9 RPN  Radio Philippines Network/Government Communications Group
DZOE-TV 11 QTV  GMA Network Inc./Zoe Broadcasting Network
DZTV-TV 13 IBC  Intercontinental Broadcasting Corporation/Government Communications Group

2008Edit

On August 9, ABC5 re-launched as TV5. On March 11, 2007, RPN began a partnership with the Solar Entertainment Corporation. In October 2008, this lead to RPN being rebranded as C/S 9.

Callsign Ch. # Ch. name Owner
DWWX-TV 2 ABS-CBN  ABS–CBN Broadcasting Corporation
DWGT-TV 4 PTV-4  People's Television Network, Inc.
DWET-TV 5 TV5  Associated Broadcasting Company/MPB Primedia
DZBB-TV 7 GMA  GMA Network Inc.
DZKB-TV 9 C/S (C/S 9 in October 2008)  Radio Philippines Network/Solar Entertainment Corporation
DZOE-TV 11 Q  GMA Network Inc./Zoe Broadcasting Network
DZTV-TV 13 IBC  Intercontinental Broadcasting Corporation/Government Communications Group


2009Edit

On October 20, TV5 was sold to MediaQuest Holdings, Inc., the broadcasting division of Philippine Long Distance Telephone Company. On November 29, RPN re-branded again under the new name Solar TV.

Callsign Ch. # Ch. name Owner
DWWX-TV 2 ABS-CBN  ABS–CBN Broadcasting Corporation
DWGT-TV 4 PTV-4  People's Television Network, Inc.
DWET-TV 5 TV5  Associated Broadcasting Company/MediaQuest Holdings, Inc.
DZBB-TV 7 GMA  GMA Network Inc.
DZKB-TV 9 Solar TV  Radio Philippines Network/Solar Entertainment
DZOE-TV 11 Q  GMA Network Inc./Zoe Broadcasting Network
DZTV-TV 13 IBC  Intercontinental Broadcasting Corporation/Government Communications Group


2011Edit

In 2011, Solar Entertainment became Channel 9's largest shareholder and relaunched the channel as ETC. On February 28, Q network was replaced by GMA News TV.

Callsign Ch. # Ch. name Owner
DWWX-TV 2 ABS-CBN  ABS–CBN Broadcasting Corporation
DWGT-TV 4 PTV-4  People's Television Network, Inc.
DWET-TV 5 TV5  Associated Broadcasting Company/MediaQuest Holdings, Inc.
DZBB-TV 7 GMA  GMA Network Inc.
DZKB-TV 9 ETC  Radio Philippines Network/Solar Entertainment
DZOE-TV 11 GMA News TV  GMA Network Inc./Zoe Broadcasting Network
DZTV-TV 13 IBC  Intercontinental Broadcasting Corporation/Government Communications Group


2013Edit

On November 30, Solar Entertainment switched its channels putting Solar News Channel on channel 9 with ETC moving to channel 21.

Callsign Ch. # Ch. name Owner
DWWX-TV 2 ABS-CBN  ABS–CBN Broadcasting Corporation
DWGT-TV 4 PTV-4  People's Television Network, Inc.
DWET-TV 5 TV5  Associated Broadcasting Company/MediaQuest Holdings, Inc.
DZBB-TV 7 GMA  GMA Network Inc.
DZKB-TV 9 Solar News Channel  Radio Philippines Network/Solar Television Network
DZOE-TV 11 GMA News TV  GMA Network Inc./Zoe Broadcasting Network
DZTV-TV 13 IBC  Intercontinental Broadcasting Corporation/Government Communications Group

2014 Edit

On August 21, Solar News Channel was changed to 9TV, because it is owned by Nine Media Corporation.

Callsign

Ch. #

Ch. name

Owner

DWWX-TV 2 ABS-CBN  ABS–CBN Broadcasting Corporation
DWGT-TV 4 PTV-4  People's Television Network, Inc.
DWET-TV 5 TV5  Associated Broadcasting Company/MediaQuest Holdings, Inc.
DZBB-TV 7 GMA  GMA Network Inc.
DZKB-TV 9 9TV  Radio Philippines Network/Nine Media Corporation
DZOE-TV 11 GMA News TV  GMA Network Inc./Zoe Broadcasting Network
DZTV-TV 13 IBC  Intercontinental Broadcasting Corporation/Government Communications Group

2015 Edit

March 16, 2015, 9TV was changed into CNN Philippines.

Callsign

Ch. #

Ch. name

Owner

DWWX-TV 2 ABS-CBN  ABS–CBN Broadcasting Corporation
DWGT-TV 4 PTV-4  People's Television Network, Inc.
DWET-TV 5 TV5  TV5 Network Inc./MediaQuest Holdings, Inc.
DZBB-TV 7 GMA  GMA Network Inc.
DZKB-TV 9 CNN Philippines  Radio Philippines Network/Nine Media Corporation
DZOE-TV 11 GMA News TV  GMA Network Inc./Zoe Broadcasting Network
DZTV-TV 13 IBC  Intercontinental Broadcasting Corporation/Government Communications Group


VHF Timeline Chart Edit