Wikia

PinoyTVRadio Wikia

ABC Development Corporation

Comments7
441pages on
this wiki

Redirected from Associated Broadcasting Company (TV5)

2279179
NOW LOOK WHAT THEY DONE! This page may contains hoaxes and it requires cleanup.

Please edit this article and remove some hoaxes.

800px-Famicom-Console-Set
This page looks very outdated! This page needs to be updated!

Please update this article

Cable mess
IT IS A MESS!!! This page is a mess and does not meet PinoyTVRadio Wiki standards and requires overall cleanup

Please help fix this article/page to make it meet proper standards

Associated Broadcasting Company (TV5)
Tv5

Type

Broadcast television network

Country

Philippines

Founded

June 19, 1960 by Chino Roces

Slogan

Para Sa 'Yo Kapatid Ng Kapampahan!

Owner

MediaQuest Holdings, Inc. (40%)
Metro Pacific Investments Corporation (30%)
Public Stock (30%)
(ABC Development Corporation)

Key people

Manny V. Pangilinan, Chairman
Atty. Ray C. Espinosa, President and CEO
Roberto V. Barreiro, EVP and COO

Launch date

June 19, 1960

Former names

Associated Broadcasting Corporation (1960–1972)
Associated Broadcasting Company (1992-present)

Official website

TV5.com.ph

Language

Filipino/English

Associated Broadcasting Company (TV5) is a major commercial television network in the Philippines solely owned by MediaQuest Holdings, Inc., a wholly owned subsidiary of the Philippine Long Distance Telephone Company headed by business tycoon Manuel V. Pangilinan.

Its main station is DWET-TV in Metro Manila. TV5 also operates radio station, Radyo Singko 92.3 News FM in Metro Manila.

HistoryEdit

ABC1960

Logo use June 19, 1960 to closure September 21, 1972.

Joaquin "Chino" Roces, owner of the Manila Times was granted of a radio-TV franchise from Congress under Republic Act 2945 on June 19, 1960. He then founded the Associated Broadcasting Corporation with its first studios along Roxas Boulevard, becoming the fourth television network established in the country. ABC operated radio and television services from 1960 until September 21, 1972 when President Ferdinand E. Marcos declared Martial Law. Both ABC and the Manila Times were forcibly shut down as a result.

After the People Power Revolution in 1986, Chino Roces made a successful representation with President Corazon Cojuangco-Aquino for the restoration of the network.

New stockholders led by broadcast veteran Edward Tan and Chino Roces's son Edgardo then began the arduous task of resuming broadcasts. The Securities and Exchange Commission granted their application for an increase in capitalization and amendments to ABC’s articles of incorporation and by-laws. They were subsequently granted a permit to operate by the National Telecommunications Commission (NTC).

Return of the OperationsEdit

Abc1992

logo use February 21, 1992 to July 31, 1992.

{C {C
ABC1993

logo from March 21, 1993 to June 29, 1998.

{C {C

ABC inaugurated its new studio complex and transmitter tower in San Bartolome, Novaliches, Quezon City in 1990, and began test broadcasts by the end of 1991; officially returning to the air as the Associated Broadcasting Company on February 21, 1992.


ABC acquired a new franchise to operate on December 9, 1994, under Republic Act 7831 signed by President Fidel V. Ramos. In the same year, it went on nationwide satellite broadcasting. In a surge of phenomenal growth, ABC earned its reputation as "The Fastest Growing Network" under new network executive Tina Monzon-Palma who served as Chief Operating Officer. As a fledging station, it had taken a big leap and was now among the ranks of "The Big League". As early as its 15th month of operations, it rose to no. 3 in the overall TV network ratings with programming that combined American and all station-produced local programs. Part of their success can be attributed to their carrying of the Sailor Moon anime franchise, which effectively revitalized Filipino interest in anime. Amid the escalating network war, ABC succeeded in gaining a foothold, as the dark clouds of the Asian crisis loomed in the horizon. In 1996, the network premiered Wow Mali, a comedy show hosted by Joey de Leon featuring practical jokes played by the show's staff, and sent in by viewers. The show would become the longest-running show of its kind in the country.

In 1999, ABC was awarded the channel 47 frequency in Metro Manila, the last remaining UHF frequency in the market, christening it DWDZ-TV however, has been inactive since 2003. In 2001, ABC began to produce local versions of The Price Is Right (hosted by Dawn Zulueta and later acquired by ABS-CBN); Wheel of Fortune (hosted by Rustom Padilla, later acquired by ABS-CBN); and Family Feud (hosted by Ogie Alcasid, later acquired by GMA Network). This was during the height of the game show frenzy within Philippine networks, brought on by the success of IBC's Philippine editions of Who Wants to Be a Millionaire? (hosted by Christopher De Leon which is now home of TV5 at present time) and The Weakest Link (hosted by Edu Manzano).

New managementEdit

In October 2003, ABC was acquired by a group led by businessman Antonio "Tonyboy" Cojuangco, Jr. former Chairman of the Philippine Long Distance Telephone Company (PLDT) and owner of Dream Satellite Broadcasting and Bank of Commerce, among other assets. The new management introduced many changes including a stronger news and public affairs division, modernization of its broadcast equipment, and the acquisition of broadcast rights of Philippine Basketball Association games. Additionally, the network also launched a new advertising campaign and slogan, "Iba Tayo!" ("We're Different!"), which emphasized the new lineup as being more distinct and new than what was being aired by its competitors at the time.

In 2005, ABC won the "Outstanding TV station" award at the 2005 KBP Golden Dove Awards, with several other programs on the network also earning awards in their respective categories.

Until the end of 2006, ABC was a member of the Family Rosary Crusade. Its religious pre-identification campaign "Please Pray the Rosary" was played before every program on the network until the "Iba Tayo!" re-imaging campaign.

In early 2007, ABC implemented a series of budget cuts, primarily directed towards its news department, which layed off most of its employees. The cuts, held prior to the 2007 general elections, left ABC almost incapable of coverage.

In November 2007, ABC debuted an array of new sports programming, including NBA basketball, pro boxing, and WWE events, as part of a new five year deal with Solar Entertainment. However, due to their high costs, these programs were later dropped throughout 2008, and its NBA review show "House of Hoops" was cut back as well and eventually cancelled by April 2008. However, much of these programs, along with the PBA (as ABC elected not to renew its contract through the ended after the 2008 Fiesta Conference), would be picked up by RPN, who had begun a much wider partnership with Solar earlier in 2007.

Transition from ABC-5 to TV5Edit

In March 2008, ABC president and CEO Antonio Cojuangco announced that ABC had entered into a major block time agreement with MPB Primedia Inc., a local company backed by Media Prima Berhad of Malaysia as part of a long-term strategy to make the network more competitive. Cojuangco said MPB Primedia Inc., in principle, would produce and source most of the entertainment programs while ABC would continue to be responsible for news programming and operation of the stations.[1] Christopher Sy was named CEO of MPB Primedia, Inc.; he served in that capacity until his resignation in January 2009 due to reported differences in management style.[2]

ABC "signed off" on August 8, 2008, and then aired a countdown to its re-launch for much of the next day until 19:00 PHT, when the new lineup began under their new branding of TV5.[3][4][5] Despite the name change, the corporate name will still be Associated Broadcasting Company and Tonyboy Cojuangco will remain its CEO.[6] Shall We Dance, some shows in Nick on TV5, Kerygma TV, Light Talk, and Sunday TV Mass were the only ABC programs that were carried-over to the line-up of TV5.

In December 2008, a lawsuit was filed by GMA Network against ABC, and MPB Primedia, Inc. seeking to nullify the block time agreement between the companies; Media Prima Berhad was impleaded in the suit as well.[7] GMA argued that the agreement violated the Philippine constitution, which restricts mass media ownership to Filipino companies, and that MPB Primedia was established in Malaysia do skirt these laws.[7] In response, ABC's media relations head Pat Marcelo-Magbanua reiterated that the network was a Filipino company which was self-registered and Filipino-run.[8]

Despite the lawsuit, the network's ratings were revitalized by the new management, as its audience share increased from 1.9% in July 2008 (prior to the re-branding) to 11.1% in September 2009.[1]

The Kapatid NetworkEdit

Under the management of MPB together with the local key managers assembled, Primedia delivered significant success where TV5 performance was completely revitalized. TV5’s audience share increased substantially from 1.9% in July 2008 (prior to the re-branding by Primedia) to 11.1%* in September 2009. This achievement has catapulted TV5 as the clear number 3 station in the Philippines. (*Source: AGB-NMR Arianna)

On October 20, 2009, Media Prima announced that it would be divesting its share in TV5 and selling it to the Philippine Long Distance Telephone Company's broadcasting division, MediaQuest Holdings, Inc. The acquisition was officially announced by chairman Manuel V. Pangilinan on March 2, 2010, along with the announcement of a new lineup of programming to debut on the network, along with a new campaign branding itself as the "Kapatid" ("sibling") network.[2] Dream FM and its affiliate stations in other parts of the country remained under the Cojuangco management led by former ABC stockholder Anton Lagdameo. They became collectively known as the Dream FM Network, with TV5 as its licensee until June 2011.

On October 1, 2010, TV5 took over the management of MediaQuest's Nation Broadcasting Corporation stations; DWFM was re-launched as a TV5-branded news radio station on November 8, 2010, Radyo5 92.3 NewsFM, and DWNB-TV was re-launched as AksyonTV on February 21, 2011, a news channel based off TV5's newscast Aksyon.[3][4]

In April 2011, TV5 launched Kapatid TV5, an international channel. The channel will be overseen by Pilipinas Global Network Ltd., a company owned by PLDT and ABC Development Corp. based in the British Virgin Islands

By 2012, the network will complete the construction of its new headquarters, the 6,000-sqm TV5 Media Center located in Mandaluyong.[5]

In June 2011, Sports5 began a deal with the new cable sports channel sports programming for the network under the brand AKTV. [6][7] Additionally, AKTV would also acquire the rights to the Philippine Basketball Association through a new contract with TV5, displacing Solar Sports' previous contract. [8] That PBA Games begain airing the news and general-entertainment channel AksyonTV.

In December 1, 2011, TV5 Interactive was relaunched to produce interactive games are Dance Dance Revolution franchise was released with Dance Dance Revolution Philippines, with Viva Interacitve.

SlogansEdit

Branding

Logo

Slogan

Years Active

ABC

ABC 1960

The Home Network

June 19, 1960-September 21, 1972

ABC

Come Home To ABC-5 1992

Come Home To ABCeee...

February 21-July 31, 1992
April 17, 2001-April 11, 2004

ABC

Abc592

Catch up with Today TV

August 1, 1992-January 31, 1994

ABC

ABC1993

The Fastest Growing Network in Asia

March 21, 1993-June 28, 1998

ABC

ABC 1994

The Big Leap

February 1, 1994-January 30, 1995

ABC

ABC 1995

In The Big League

January 31, 1995-March 30, 1996

ABC

Reaching Out To The You

March 31, 1996-December 31, 1999

ABC

The Best of Both Worlds

June 29, 1998-December 31, 1999

ABC

We Are The New Generation

January 1, 2000-April 16, 2001

ABC

Iba Tayo! (We're Different!)

April 12, 2004-August 8, 2008

ABC

Idol Maging Iba!

July 30-November 26, 2006

ABC

Pumped and Loaded

October 29, 2007-August 8, 2008

TV5

Shake Mo, TV Mo! (Shake Your TV!)

August 9, 2008-April 3, 2010

TV5

Tv5

Para Sa Yo, Kapatid

April 4, 2010-present

TV5

Tv5

The Happy Network

December 1, 2010-present

TV5

Tv5

GO5!

January 20, 2013-April 25, 2014

ProgrammingEdit

Further information: List of programs broadcast by TV5

TV5 Program Blocks and TimeslotsEdit

  • Simpleng Umaga - Weekdays 4:00 to 7:30 am
  • TV5 Kids Presents Disney Junior - Weekdays 7:30 to 8:30 am
  • TV5 Kids Presents Disney Club - Weekdays 8:30 to 9:00 am, Sundays 8:30 to 9:30 am
  • TV5 Kids Presents Cartoon Network - Weekdays 9:00 to 10:30 am, Saturdays 9:00 am to 12:00 nn, Sundays 8:00 to 8:30 am
  • Tanghaling Waging-Wagi - Weekdays 10:30 am to 04:30 pm
  • Primetime Panalo - Weekdays 4:30 to 11:30 pm
  • News5 Imbestigasyon - Weekdays 11:30 pm to 12:00 mn
  • Weekend Do-it Better - Saturdays and Sundays 6:00pm-12:00am
  • Tanghaling Go-Go-Go! - Weekdays 11:30 am to 3:00 pm

Program productionEdit

News5 Everywhere (TV5 News and Information)Edit

Main article: TV5 News and Information (Wikipedia)

DigitalizationEdit

The National Telecommunications Commission (NTC) ordered that all analog TV broadcast transmission will be terminated by 11:59 p.m. on December 31, 2015, requiring television service providers to migrate to DTT by that time. Currently, the network conducts test broadcast on UHF Channel 47.[12] The management of ABC is planning for digitalization by the last quarter of 2010.[13]

TV and radio stations nationwideEdit

Main article: List of Associated Broadcasting Company TV and radio stations

International broadcastEdit

Main article: Kapatid TV5

TV5 programs are seen internationally via Kapatid TV5, and is currently available in Guam, the Middle East, North Africa, Europe, and the United States.

Entities and venturesEdit

SubsidiariesEdit

Affiliates and productionsEdit

ReferencesEdit

External linksEdit

Around Wikia's network

Random Wiki